Рециклиране на строителни отпадъци

Технически статии / Отпадъци

  • Рециклиране на строителни отпадъци
  • Рециклиране на строителни отпадъци
  • Рециклиране на строителни отпадъци
  • Рециклиране на строителни отпадъци

Технически статии

 

Строителните отпадъци и тези от дейности по разрушаване представляват един от най-тежките и обемисти отпадъчни потоци, генерирани в Европейския съюз (ЕС). Групата отговаря за приблизително 25-30-процентен дял от общото количество образувани отпадъци на територията на ЕС и обхваща многобройни материали, включително бетон, тухли, гипс, дърво, стъкло, метали, пластмаси, разтворители, азбест и изкопна земна маса, като много от тези компоненти могат да бъдат рециклирани.

Строителните отпадъци се генерират от дейности като изграждане и пълно или частично разрушаване на сгради и градска инфраструктура, както и от планиране и поддръжка на пътища. В рамките на ЕС се прилагат различни дефиниции за тази група отпадъци, което затруднява извършването на сравнителни анализи между държавите. В някои страни дори материалите от заравняване на земната повърхност се класифицират като строителни отпадъци.

Строителните отпадъци са сред приоритетните потоци за ЕС. Потенциалът за рециклирането и повторната им употреба е голям, тъй като компонентите имат висока себестойност. В частност има пазар за повторна употреба на такива материали в изграждането на пътища, дренажни системи и други строителни обекти. Технологията за сепариране и възстановяване на строителни отпадъци е добре утвърдена, достъпна и не е свързана с високи разходи.

Въпреки този потенциал, степента на рециклиране и възстановяване на материали от строителни отпадъци в ЕС варира в широки граници (между 10 и 90%). В случай че не се прилага разделяне при източника, потокът строителни отпадъци може да съдържа опасни компоненти, комбинацията от които може да създаде рискове за околната среда и да възпрепятства рециклирането.





Разделяне при източника

В основата на процеса по управление на строителните отпадъци са подобреното идентифициране, сепариране и разделяне при източника на генериране. По-доброто идентифициране на отпадъците изисква ясни и еднозначни дефиниции и изготвянето и изпълнението на качествени планове за управление на отпадъци и одити преди предприемането на дейности по разрушаване. Ключов момент от разделянето при източника е отстраняването на опасните отпадъци, както и отделянето на материали, които възпрепятстват рециклирането. Подобреното събиране на компоненти за повторна употреба и рециклиране изисква и прилагането на селективно разрушаване и подходящи практики на площадката.

Колкото по-добро е разделянето на строителните отпадъци, толкова по-ефективно ще бъде рециклирането и по-високо ще е качеството на получените материали. Степента на сепарация обаче силно зависи от наличните условия на площадката (например пространство и труд) и от цената на отделените компоненти. Поради това такъв тип разделяне може да е трудно постижимо – сградите стават все по-комплексни, а това се отразява и върху дейностите по разрушаването им. В допълнение, през последните няколко десетилетия се разширява употребата на слепени и композитни материали.

При стартирането на рециклиране на строителни отпадъци обикновено се започва с тези, за които вече съществуват вторични пазари. В много случаи това е инертната фракция, но в някои държави членки това са металите или дървесината. Разделянето при източника включва следните дейности: отделяне на опасните отпадъци, деконструиране, сепариране на крепежните материали, структурно или механично разрушаване.



Отстраняване на опасните отпадъци

Необходимостта от премахване на опасните компоненти се обуславя от няколко фактора в допълнение към повторната употреба или рециклирането – опазване на околната среда, защита на здравето на работниците и живущите в близост до площадката и от съображения за безопасност. Типични опасни отпадъци от строителството, реновирането или разрушаването са азбест, катран, радиоактивни компоненти, полихлорирани бифенили, олово, електрически елементи, съдържащи живак, изолиращи материали, съдържащи опасни вещества и др.

Отстраняването на опасните отпадъци е нужно, за да не се замърсят рециклируемите материали. Дори наличието на малко количество опасни материали в общия поток строителни отпадъци може драстично да понижи доверието на пазара в рециклираните компоненти и в качеството на получените продукти.

Селективно разрушаване

Основните отпадъчни потоци, включително инертните отпадъци от сгради и други инфраструктурни обекти, трябва да се третират поотделно (например бетон, тухли, зидария, плочки и керамика). За да могат да бъдат използвани рециклираните материали в приложения с високи изисквания, може да се наложи извършването на селективно разрушаване (например разделно събиране/разрушаване на бетона и зидарията).

За да се осигури възможност за повторна употреба, се налага ръчното отстраняване на все по-широка гама от материали, например чрез техники като демонтаж (преди разрушаване) или разделяне (след разрушаване). Примери са стъкло, мраморни камини, ценна дървесина като орех и дъб, традиционна санитария, стоманени структури, котли за централно отопление, водонагреватели, радиатори, дограма, лампи и облицовки. Други материали, които могат да бъдат използвани повторно или рециклирани, са гипс, изолираща пяна, бетон, минерална и стъклена вата. Подобни дейности по разделяне не само ще позволят последваща повторна употреба и рециклиране на самите материали, но целят и пречистване на основния отпадъчен поток.


 

Рециклиране

Доброто планиране на строителния процес и свързаните с него дейности по управление на отпадъци е предпоставка за постигане на висока степен на рециклиране и добро качество на получените в резултат от това продукти. Много от строителните отпадъци се рециклират поради икономически причини, но рециклирането на материали като бетон, дървесина, стъкло и гипсокартон е свързано не само с финансови ползи – то осигурява създаването на работни места, намалена употреба на първични суровини и ограничаване на депонирането. Последното допринася и за опазването на околната среда, по-разумната употреба на природни ресурси, реализиране на енергийни спестявания и редуциране на емисиите на парникови газове.

Материалите могат да бъдат рециклирани или на място като нови строителни суровини, или извън площадката в рециклиращо предприятие. Най-често от строителните площадки се рециклират метал, дървесина, асфалт, тротоарни плочки, бетон и други каменни материали, керамика (тухли, керемиди), покривни елементи, гофриран и гипсокартон.

Рециклирането на строителни отпадъци трябва да се насърчава в гъстонаселени райони, в които търсенето и предлагането са географски близо. Това ще допринесе за транспортирането на по-къси разстояния, отколкото при доставката на първични суровини.

Насипването е един от методите за повторна употреба на неопасни строителни отпадъци. То може да е подходящо решение, когато не е възможно рециклиране до по-високо качество. Преди да се приложи, отпадъците трябва да бъдат третирани, за да се избегнат нежелани въздействия върху околната среда, например просмукване на вещества в подземните води.

В случай че от логистична гледна точка е възможно събирането им, следните потоци строителни отпадъци представляват интерес за получаване на гориво от отпадъци (RDF): замърсена дървесина и такава, негодна за повторна употреба или рециклиране; пластмаса; органични материали за изолация (топлинна, звукова); битумни водонепропускливи мембрани и др.

 

ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ ПО ТЕМАТА

ЕП прие нови правила за редуциране, повторно използване и рециклиране на опаковкиБизнес

ЕП прие нови правила за редуциране, повторно използване и рециклиране на опаковки

Евродепутатите искат да се забранят много тънките пластмасови торбички за пазаруване (с дебелина под 15 микрометра), освен ако употребата им не е наложителна поради хигиенни причини или не се използват като първична опаковка за насипни храни с цел да се предотвратят загубите на храна. Те предлагат също силно да се ограничи употребата на определени опаковки за еднократно ползване, като миниатюрните опаковки за тоалетни продукти в хотелите и фолиото за опаковане на куфари по летищата.

Влезе в сила нов регламент за батериите и негодните за употреба батерииБизнес

Влезе в сила нов регламент за батериите и негодните за употреба батерии

В обхвата на регламента на Европейския парламент и на Съвета попадат всички батерии, включително всички негодни за употреба портативни батерии, акумулаторни батерии за електрически превозни средства, индустриални батерии, стартерни акумулаторни батерии (използвани предимно за превозни средства и машини) и батерии за леки транспортни средства (напр. електрически велосипеди, електрически мотопеди, електрически скутери).

Кои са актуалните тенденции при управлението на отпадъциТехнически статии

Кои са актуалните тенденции при управлението на отпадъци

Производителите на оборудване разработват иновативни решения като роботизирани рециклиращи машини, които сортират отпадъците чрез алгоритми, включващи изкуствен интелект, дронове, следящи депата и измерващи качеството на въздуха около тях и много други.

RecyclingAKTIV & TiefbauLIVE събират рециклиращия и строителния сектор в Карлсруе през априлБизнес

RecyclingAKTIV & TiefbauLIVE събират рециклиращия и строителния сектор в Карлсруе през април

Около 230 изложители ще представят своята строителна техника, оборудване и системи за рециклиране в реалистични процеси или на фирмените си щандове, или в една от петте демонстрационни строителни площадки и специални тематични зони.

Може ли пиролизата да запълни празнините при рециклирането на пластмаса?Бизнес

Може ли пиролизата да запълни празнините при рециклирането на пластмаса?

Как да се справим с пластмасовите отпадъци, които генерираме, е въпросът, който индустрията за управление на отпадъци си задава много преди пандемията да доведе до отделянето на още повече отпадъци от очакваното. Един от вариантите може да бъде химичното рециклиране, но повечето експерти не смятaт тази опция за икономически целесъобразна. Организацията Alliance to End Plastic Waste (Алиансът) поръча проучване на Eunomia Research & Consulting, разглеждащо в детайли пиролизата.

Преработка на строителни отпадъци

Строителните отпадъци включват много широк кръг от различни по вид отпадъци, сред които бетон, тухли, керемиди, плочки, порцеланови и керамични изделия, строителни смеси, дървесен материал, стъкло и пластмаса, асфалтови смеси. Към групата на строителните отпадъци се включват още каменовъглен катран и съдържащи катран продукти, метали като мед, бронз, месинг, алуминий, олово, цинк, желязо и стомана, калай и техни сплави, кабели, почва, камъни и други.

Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали

В края на миналата година влезе в сила Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали. С наредбата се регламентират предотвратяването и ограничаването на замърсяването на въздуха, водите и почвите, както и ограничаването на риска за човешкото здраве и околната среда в резултат на третирането и транспортирането на строителните отпадъци (СО), както и създаването на екологосъобразна система за управление и контрол на дейностите по събиране, транспортиране и третиране на СО.

 

Уеб дизайн от Ей Ем Дизайн. Списание Екология & Инфраструктура. TLL Media © 2025 Всички права запазени. Карта на сайта.

Top