Нова информационна система ще следи качеството на атмосферния въздух в реално време
12.03.2016, Брой 1/2016
Информационна система за качеството на атмосферния въздух (КАВ) ще бъде изградена в рамките на новия програмен период на Оперативна програма Околна среда 2014-2020. Проектът ще бъде част от Националната система за мониторинг на КАВ в реално време и ще подава данни към Европейската агенция за околна среда (ЕАОС) и Европейската комисия.
С изграждането на информационната система България ще изпълни ангажиментите си към Европейския съюз за осигуряване на информация за нивата на замърсяване на въздуха, като отчита прогнозните нива на замърсяване, както и мерките, заложени в общинските програми за КАВ и тяхното изпълнение. Максималният размер на средствата по процедурата е 700 000 лв., като те ще бъдат използвани за подготовка на проекта и тръжната документация, изграждане на системата и избиране на площадки за мониторинг.
Ще бъде осигурена и нужната специализирана техника. Изпълнителната агенция по околна среда към Министерството на околната среда и водите е бенефициент по процедурата и координационен център към Европейската агенция за околна среда, и като такъв има ангажимент за докладването на данни за качеството на атмосферния въздух на национално ниво до ЕАОС и ЕК.
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ ПО ТЕМАТА
ИАОС, Валери Серафимов: Важно е да осигурим достъп до достоверна и навременна информация за околната среда
Директорът на дирекция “Мониторинг и оценка на околната среда” в ИАОС представя функциите, отговорностите и приоритетните цели на агенцията.
Технологии за термично оползотворяване на утайки от ПСОВ
Рециклиране на отработени масла
Предотвратяване на замърсяването на почвата
Всеобщото замърсяване на околната среда, въздуха и водите естествено рефлектира и в замърсяване на почвите. В почвата попадат течни и твърди замърсители от бита, промишлеността и селското стопанство.
Значително подобрение на качеството на въздуха в Европа през последното десетилетие
Мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса, въведени в повечето европейски държави през пролетта на 2020 г., са довели до значително ограничаване на емисиите на атмосферни замърсители най-вече от пътния транспорт, авиацията и международното корабоплаване.
Европейското законодателство за замърсяване на въздуха
Над една трета от жителите на европейските градове са изложени на високи концентрации на прахови частици във въздуха. Праховите частици (ПЧ) са един от най-сериозните замърсители, които вредят на човешкото здраве, тъй като те проникват в чувствителни части на дихателната система.
ЕП прие нови правила за редуциране, повторно използване и рециклиране на опаковки
Евродепутатите искат да се забранят много тънките пластмасови торбички за пазаруване (с дебелина под 15 микрометра), освен ако употребата им не е наложителна поради хигиенни причини или не се използват като първична опаковка за насипни храни с цел да се предотвратят загубите на храна. Те предлагат също силно да се ограничи употребата на определени опаковки за еднократно ползване, като миниатюрните опаковки за тоалетни продукти в хотелите и фолиото за опаковане на куфари по летищата.
Ecomondo 2023 с +15% посещаемост: екологичният преход стартира
На площ от 150 000 кв. м в продължение на четири интензивни дни на бизнес срещи бяха разположени щандовете на над 1500 изложители – с 10% повече спрямо миналата година. Дигиталното участие също нарасна чрез B2B приложението GreentechInsights, което регистрира 600 хиляди разглеждания на изложителски профили.
Публикуваха за обсъждане проект на преразгледания BREF документ за керамичната индустрия
Концепцията за НДНТ е динамична, поради което преразглеждането на BREF документите е непрекъснат процес. Могат например да се появят нови мерки и техники – науката и технологиите непрестанно се развиват и нови или нововъзникващи процеси успешно се внедряват в индустриалните сектори.
Влезе в сила нов регламент за батериите и негодните за употреба батерии
В обхвата на регламента на Европейския парламент и на Съвета попадат всички батерии, включително всички негодни за употреба портативни батерии, акумулаторни батерии за електрически превозни средства, индустриални батерии, стартерни акумулаторни батерии (използвани предимно за превозни средства и машини) и батерии за леки транспортни средства (напр. електрически велосипеди, електрически мотопеди, електрически скутери).